visible.cz - buďte vidět

Získejte rychlý přehled o internetovém marketingu.

Blog / Novinky »

Nastupuji do Google Praha

19. leden Od konce ledna se stávám zaměstnancem firmy Google (a to i přes to, že jsem se nedávno kasal, že ...


čtěte dál »

Google Analytics v češtině

13. prosinec Jen krátce: Google Analytics od včerejška běží i v češtině. Stačí ji pouze nastavit (klikněte na ...


čtěte dál »

Návštěva v Google Praha

10. listopad Včera jsem měl možnost navštívit kanceláře Google pro Českou republiku. Jak asi víte, Google má v...


čtěte dál »

SMO: Co to je?

Ať žijí třípísmenné zkratky! Občas to vypadá, že na ně lidé (nejen) kolem internetového marketingu mají úchylku: SEO, SEM, PPC... V srpnu 2006 přišel Rohit Bhargava s novou: SMO, neboli optimalizace pro sociální média, neboli (řekněme) optimalizace pro Web 2.0. "Srpen 2006," řeknete si, "to už je trochu passé, ne?" Jenže pojem dostává to pravé momentum teprve až od jara 2007. Viz Google Trends.

Social Media Optimization (SMO)

Pro koho to je? Máte-li osobní nebo firemní stránku a chcete na ni přivést co nejvíce čtenářů (kdo nechce?), měli byste "SMO optimalizovat". Pravděpodobně to děláte už teď, ale možná nevyužíváte potenciál sociálních médií naplno...

Jak na SMO? Zjednodušeně řečeno: co nejvíce provažte svoji stránku s existujícími Web 2.0 službami (linkuj, jagg, del.icio.us, facebook, LinedIn, flickr, YouTube, však víte...). Zapojte se do internetové komunity. Rohit Bhargava sepsal v roce 2006 5 zásad, které zde přeložím, ale vězte, že podobných článků vyšlo od té doby přehršel a zásad je dnes oficiálně sedmnáct (!).

  1. Linkability. Je váš obsah hodný zalinkování? Budete-li mít suchý komerční web ve stylu "Vítejte na našich stránkách", pravděpodobně nikoho nevyburcujete k tomu, aby o vás napsal článek. Pokud si však na svém webu například založíte blog a začnete psát zajímavé, podnětné a prakticky využitelné články, jsou vaše šance na zpětný odkaz mnohem větší.

  2. Dejte svým čtenářům co nejlehčí možnost zalinkovat váš obsah na všech populárních social bookmarking službách. V českém prostředí jde o linkuj, Jagg, vybrali.sme.sk, ale také třeba del.icio.us.

    Nejde jen o klasické odkazy "přidej do ...". Ty můžete vylepšit o automaticky předvyplněné shrnutí a tagy, ale vyplatí se být i trochu aktivní a zalinkovat svůj nejlepší obsah sami. (Zase to ale nepřehánějte!)

    Nezapomínejte, že pomocí FeedBurneru můžete odkazy na linkovací služby umístit i ve vašem RSS feedu. Lupo píše, jak to jde s českými službami linkuj a Jagg.

  3. Odměňujte zpětné odkazy. Všichni víme, jak je důležité pro SEO a traffic, aby na vás odkazovaly jiné weby. Pokud to bude pro vaše čtenáře-bloggery lehké a výhodné, máte zpola vyhráno.

    Používejte permalinky k článkům, vypisujte nejposlednější zpětné odkazy a odměňujte ty nejlepší notickami typu "O tomto tématu píše také..."

  4. Vytvářejte "přenosný" obsah. Články na blogu jsou skvělé, ale zůstanou na vašem webu a nikam dál se pravděpodobně nedostanou (a pokud ano, znamená to duplicitní obsah). Vyrobíte-li ovšem zajímavé video, zvukový záznam, PowerPoint prezentaci nebo třeba PDF soubor, další bloggeři váš výtvor rádi vloží do vlastních článků. Nehledě k tomu, že videa a fotografie můžete vkládat do Web 2.0 služeb typu YouTube a flickr.

    Obsah tak bude "cestovat" mnohem dál, než kdyby šlo o pouhý článek. V konečném důsledku půjde o výbornou virální reklamu pro vaše stránky.

  5. Podporujte mash-up. Pomozte ostatním vkládat váš obsah na vlastní web. Začněte kvalitním RSS exportem. Vytvořte widgety, které by mohly mít pro vaše kolegy-bloggery praktické využití.

    Nezakazujte ostatním, aby váš obsah modifikovali. Uvidíte, že deriváty bývají často kvalitnější než originál. (Víc hlav víc ví.) A svojí kvalitou vám také dělají lepší reklamu.

V průběhu budoucích několika dnů hodlám přidat i všechny ostatní zásady SMO. Sledujte RSS feed, pokud chcete mít jistotu, že doplnění nepropásnete.

Tak co, ujme se zkratka SMO?

Přidat stránku do: linkuj.cz | jagg.cz | del.icio.us

Zápis v blogu visible.cz z 5. října 2007. Autorem je Filip Hráček. Pro pravidelný příjem novinek o SEM, SEO a internetovém marketingu se přihlaste k našemu RSS Blog RSS Feedu.

Komentáře

lupo, 5. října 2007:

Ahoj Filipe, zrovna dnes jsem na blogu publikoval příspěvek, který vhodně doplňuje Tvůj: "RSS Feed s odkazy na linkovací služby". Heslo dne: Be social :-)

Filip, 5. října 2007:

Luďku, paráda! Ten Flare určitě využiju (tady na blogu si to dělám sám, ale pro příští projekty to určitě bude jednodušší)!

Už delší dobu chci o FeedBurneru napsat. Tvůj příspěvek určitě zmíním.

Otázky a odpovědi »

Jsou SEO a SEM certifikáty zárukou kvality?

Nejsou. Většinu certifikátů lze získat po přečtení několika málo internetových článků. Testy totiž nijak nezohledňují praktické zkušenosti ani reál...

čtěte dál »

Jak dostat stránku na první místa ve vyhledávačích?

Na to neexistuje (jak správně tušíte) jednoduchá odpověď. Na druhou stranu to dnes již není ani žádné voodoo. Podobor internetového marketingu, kte...

čtěte dál »

Jak dlouhodobě zvýšit návštěvnost webu?

Pokud jste připraveni na jednorázovou investici peněz a/nebo času, doporučujeme SEO (optimalizaci pro vyhledávače). Nemá sice okamžité výsledky, al...

čtěte dál »