visible.cz - buďte vidět

Zjistěte, jak se zvyšuje návštěvnost stránek. Neplaťte pseudoexpertům.

Blog / Novinky »

Nastupuji do Google Praha

19. leden Od konce ledna se stávám zaměstnancem firmy Google (a to i přes to, že jsem se nedávno kasal, že ...


čtěte dál »

Google Analytics v češtině

13. prosinec Jen krátce: Google Analytics od včerejška běží i v češtině. Stačí ji pouze nastavit (klikněte na ...


čtěte dál »

Návštěva v Google Praha

10. listopad Včera jsem měl možnost navštívit kanceláře Google pro Českou republiku. Jak asi víte, Google má v...


čtěte dál »

WordPress SEO v sedmi krocích

WordPress je úžasný CMS systém, který lze využít jak pro blogy, tak pro menší internetové projekty všeho druhu. Jeho největší výhodou je rychlost nasazení a celková bezproblémovost (pokud se nesnažíte o nic krkolomného). Dobrá zpráva je, že WordPress zvládá SEO poměrně dobře už v základní instalaci. Ještě lepší zpráva: pokročilejší SEO je otázkou pár minut.

WordPress

Řekněme, že máte nainstalován český WordPress od Acciho (doporučuji!). Nyní se stačí vydat na oficiální stránky WordPressu a stáhnout následující dva plug-iny:

SEO plug-inů pro WordPress existuje samozřejmě víc, ale v rámci minimalismu nám to bude stačit. Pokud potřebujete poradit s instalací, dovolím si vás odkázat na oficiální tutoriál.

A teď už k jednotlivým krokům:

  1. Pokud cílíte napříč celým webem na nějaké konkrétní klíčové slovo, dejte si jej do Názvu webu (Nastavení » Obecné).

  2. Samozřejmě se ujistěte, že jste nezakázali indexaci vašich stránek (Nastavení » Viditelnost » Povolit).

  3. Optimalizujte strukturu vašich trvalých odkazů (Nastavení » Trvalé odkazy). Vyberte Vlastní možnost a zadejte například /%post_id%/%postname%/. To znamená, že vaše příspěvky budou mít adresu ve stylu www.priklad.cz/127/dovolena-u-more.

    Ještě lepší by bylo prostě www.priklad.cz/dovolena-u-more (bez id čísla článku), ale to byste si museli dávat pozor na duplikátní názvy článků (žádné dva články by nesměly mít stejný název). A to je v ostrém provozu po nějaké době celkem těžké.

  4. Jděte do sekce Pluginy a aktivujte oba pluginy, které jsme stáhli (Google Sitemaps a případně i Google Analyticator).

  5. Nastavte Google Analyticator. To znamená: ve vašem účtu Google Analytics založte nový sledovaný web, a poznamenejte si jeho tracking code (ve formátu UA-#####-#). Tento tracking code pak nastavte ve WordPressu (Nastavení » Google Analytics) a zapněte Google Analytics logging is Enabled.

    Vyzkoušejte, jestli se měřící kód přidává (stačí načíst jakoukoliv stránku vašeho WP webu, zobrazit zdroj a hledat 'Google Analytics'). Jděte zpět do nastavení, zapněte Footer tracking code a vyzkoušejte fungování ještě jednou (některé skiny nepodporují vkládání kódu na konec stránky). Pokud to funguje, gratuluji. Pokud ne, budete muset Footer tracking code zase vypnout (web se bude načítat pomaleji).

  6. Vyzkoušejte, jestli funguje Sitemap Generator. Navigujte na adresu www.priklad.cz/sitemap.xml. Pokud tam nic není, budete muset vytvořit v kořenovém adresáři vašeho webu dva soubory, sitemap.xml a sitemap.xml.gz, a dát jim práva zápisu.

    Sitemapa bude fungovat bez vašeho zásahu a pomůže Googlu indexovat všechny vaše stránky. Základní nastavení pro většinu účelů postačuje, ale můžete si s nimi samozřejmě pohrát.

    Pokud chcete sitemapu ještě více prosadit (a monitorovat), přidejte ji na váš účet v Google Webmaster.

  7. Jste-li perfekcionisté jako já, možná budete chtít upravit skin (neboli vzhled, neboli theme), který váš web používá. Toto už ovšem vyžaduje programování v PHP, a zabere rozhodně více než pár minut.

    Snažte se, aby název vašeho webu "nevyžral všechnu slávu" tím, že bude v tagu <h1> na každé stránce. Ideálně by měl být v <h1> tagu pouze na vstupní stránce a ve zbytku by měl uvolnit místo konkrétním článkům.

    Snažte se dostat hlavní obsah v HTML kódu co nejvýše. (Dříve, než je navigace.)

    Dejte co největšímu počtu odkazů atribut rel="nofollow". Pravděpodobně nepotřebujete indexovat login stránku, ani RSS feed, ani stránku s kontaktním formulářem.

    Plus platí všechny další zásady SEO optimalizace HTML kódu.

Snad vám tento článek pomůže k lepším výsledkům ve vyhledávačích. Máte-li otázky nebo doplnění, použijte komentáře.

UPDATE: Čtenář a bloger Mozek v komentářích upozornil na diskuzi o zastaralosti atributu nofollow. Tento atribut je sice pod ostrou kritikou, ale stále ještě je velmi užitečný pro kontrolu linkjuice. Pokud ovšem někdo používá nofollow prakticky na všechny odkazy na stránce, je to hloupost, která navíc dost deformuje "trh s PageRankem". Jo, a pokud máte dobrý spam filtr, zbavte se nofollow v komentářích: odměníte tak vaše čtenáře za podnětné příspěvky.

Přidat stránku do: linkuj.cz | jagg.cz | del.icio.us

Zápis v blogu visible.cz z 24. září 2007. Autorem je Filip Hráček. Pro pravidelný příjem novinek o SEM, SEO a internetovém marketingu se přihlaste k našemu RSS Blog RSS Feedu.

Komentáře

MzK, 25. září 2007:

Proč proboha rel="nofollow"? Já myslel, že je ta fáma už dávno překonaná..

Filip, 25. září 2007:

Nevím, kterou fámu myslíš. Doporučuji přečíst následující článek:

http://www.stonetemple.com/blog/?p=187

MzK, 26. září 2007:

Někde jsem četl, že google už bere nofollow tagy v potaz. Původně to byla "ochrana" proti spamu, teď je to spíš kvůli škudlení pageranku v komentářích ;-)

Filip, 26. září 2007:

Mozku, možná myslíš článek od Lorena Bakera z února?

http://www.searchenginejournal.com/13-reasons-why-nofollow-tags-suck/4410/

Ten tvrdí, že nofollow tagy nefungují proti spamu, jak to bylo původně myšlené. (Lidé stále spamují v komentářích, i když jsou většinou rel="nofollow", tzn. že nemají žádný SEO význam). Nicméně, atribut nofollow určitě stále ještě funguje.

Z komentářů regulérních přispěvatelů klidně atribut nofollow člověk může odstranit (WP ho tam dává automaticky), pokud má dobrý anti-spam filtr. Linkjuice je pak "odměnou" za kvalitní příspěvek do diskuze.

Ale pokud si člověk může vybrat, neměl by posílat z každé stránky svého blogu svůj převzácný linkjuice na své méně důležité stránky (jako je kontaktní formulář atp).

Mozku, díky za komentáře a abys viděl, že nejsem škudla: kuk na konec příspěvku. :)

Luboš, 21. října 2007:

Já bych se chtěl na něco zeptat, když mám tu možnost. Týká se to výše zmíněných trvalých odkazů. Původně jsem je nastavil bez id článku, tedy něco.cz/název článku. Když budu publikovat článek se stejným názvem, přidá wordpress na konec "2". To by neměl být problém ne? Předělávat všechny odkazy v článcích kvůli změně trvalých by bylo náročné-co kdybych dal id článku za jeho název? Starším odkazům by to nevadilo a nové budou unikátní. Díky za odpověď.

Filip, 28. října 2007:

Luboši, určitě to nech tak, jak to je. Pro SEO ta dvojka na konci samozřejmě není problém, takže pokud to nevadí tobě, není třeba nic měnit.

Při přepisování nastavení URL bys pravděpodobně musel přesměrovávat, a na to jsou zase další pluginy, nastavování atp. Nech to tak. :)

Otázky a odpovědi »

Jak nejlépe začít inzerovat na internetu?

Záleží na tom, kolik máte k dispozici financí a jestli potřebujete zvýšit návštěvnost svého webu rychle a dočasně nebo pomalu a trvale. Neexistuje ...

čtěte dál »

Jak dlouhodobě zvýšit návštěvnost webu?

Pokud jste připraveni na jednorázovou investici peněz a/nebo času, doporučujeme SEO (optimalizaci pro vyhledávače). Nemá sice okamžité výsledky, al...

čtěte dál »

Jak krátkodobě zvýšit návštěvnost webu?

Nové návštěvníky lze získat během několika hodin pomocí PPC kampaní ve vyhledávačích, a to od 20 haléřů za jednoho. Výhody oproti tradičním bannero...

čtěte dál »