visible.cz - buďte vidět

Získejte rychlý přehled o internetovém marketingu.

Blog / Novinky »

Nastupuji do Google Praha

19. leden Od konce ledna se stávám zaměstnancem firmy Google (a to i přes to, že jsem se nedávno kasal, že ...


čtěte dál »

Google Analytics v češtině

13. prosinec Jen krátce: Google Analytics od včerejška běží i v češtině. Stačí ji pouze nastavit (klikněte na ...


čtěte dál »

Návštěva v Google Praha

10. listopad Včera jsem měl možnost navštívit kanceláře Google pro Českou republiku. Jak asi víte, Google má v...


čtěte dál »

Email marketing /část II/: budování mailing listu

V minulém příspěvku jsem psal o největších českých "prodejcích emailů". Dnes se zaměřím na způsoby, kterými si lze budovat a udržet váš mailing list svépomocí.

Email Marketing

Mailing list je databáze uživatelů, kteří dali souhlas k přijímání komerčních directmailů, neboli poskytli vám své emailové schránky. Tato databáze musí být registrována na Úřadu pro ochranu osobních údajů, což je naštěstí menší problém, než by se dalo od byrokracie očekávat. Úřad teď umožňuje podat oznámení o zpracování osobních údajů on-line.

Mailing list je extrémně cenná věc. Jak víme z předchozího příspěvku, lze na něm vydělávat nemalé částky, pokud například nabídneme directmaily jako reklamní prostor. Ještě výhodnější je však mailing list pro prodej a pro udržování kontaktu se zákazníky.

Kromě "kupování" emailů lze mailing list budovat i dalšími způsoby:

  • formulářem na stránkách
  • službami
  • soutěžemi

Formulář na stránkách — většinou ve formě jednoho políčka a tlačítka "Zaregistrujte se!" — má jednu velkou výhodu: nic nestojí (snad kromě trochu toho prostoru v layoutu stránky). Proto je také hloupost ho nemít, i kdyby do mailing listu přivedl byť jen jednoho jediného uživatele.

Základem při designování formuláře je jeho použitelnost: čím těžší pro uživatele bude přihlásit se, tím méně jich to samozřejmě udělá. Dobrý nápad je také dát uživatelům nějakou motivaci: třeba slevu. Jinak je ale formulář tím nejméně efektivním a nejpomalejším způsobem, jak naplnit váš mailing list.

Službou máme na mysli nějakou užitečnou mailingovou aplikaci. Vaši uživatelé například mohou uvítat možnost zasílat si aktuální (ne přímo obchodní) informace na svůj mail. Tento způsob plnění mailing listu mívá úspěch, pokud lidem přináší něco opravdu užitečného a pokud je to navíc relevantní k vaší specializaci. Máte-li obchod s cyklistickými potřebami, zasílejte lidem aktuální výsledky Tour de France a související vysílací časy. Lidé, kterým záleží na cyklistice (a tudíž jsou potencionální klienti), se rádi zaregistrují.

Soutěž je nerychlejší způsob, jak naplnit mailing list. Bohužel takto ale posbíráte i uživatele, kteří o vaše služby nemají vůbec zájem a pravděpodobně se odregistrují nebo (hůř) budou vaše maily otráveně mazat nebo (nejhůř) je budou pravidelně označovat jako spam.

Jinak je ale soutěž úžasný nástroj: zvlášť pokud možnost zasoutěžit si inzerujete v nějakém internetovém volnočasovém magazínu, který zajistí dostatečný přísun relevantních a "čerstvých" (tj. ještě nezaregistrovaných) soutěžících. Pro představu: ve FAnnu děláme z běžné (nikde neinzerované) soutěže kolem tří set nových emailů a mnohdy se dostaneme až na několik tisíc "nováčků", zvlášť pokud máme mediálního partnera.

Znáte-li další dobré způsoby svépomocného budování mailing listu, nebo potřebujete podrobnější informace, nestyďte se to napsat do komentářů!

Tento článek je součástí seriálu o email marketingu. Toto je druhý díl. Nechcete-li si nechat ujít pokračování, možná se budete chtít přihlásit k RSS exportu tohoto blogu. Předpokládané díly tohoto seriálu:

  1. Nákup emailových adres
  2. Budování mailing listu
  3. Email marketing v praxi
  4. Časté problémy / dilemata / chyby

Přidat stránku do: linkuj.cz | jagg.cz | del.icio.us

Zápis v blogu visible.cz z 13. července 2007. Autorem je Filip Hráček. Pro pravidelný příjem novinek o SEM, SEO a internetovém marketingu se přihlaste k našemu RSS Blog RSS Feedu.

Otázky a odpovědi »

Proč vznikly tyto stránky?

Autor webu pracuje jako Internet Marketing Manager jedné středně velké české firmy. Ze své pozice se setkává s reklamními agenturami a konzultanty ...

čtěte dál »

Jak dostat stránku na první místa ve vyhledávačích?

Na to neexistuje (jak správně tušíte) jednoduchá odpověď. Na druhou stranu to dnes již není ani žádné voodoo. Podobor internetového marketingu, kte...

čtěte dál »

Jaká cena za proklik se ještě vyplatí?

Pokud si odmyslíme všechny "nevyčíslitelné" faktory (viz níže), je postup velmi jednoduchý. Následující vzorec je myšlen pro internetový obchod, al...

čtěte dál »