visible.cz - buďte vidět

Získejte rychlý přehled o internetovém marketingu.

Blog / Novinky »

Nastupuji do Google Praha

19. leden Od konce ledna se stávám zaměstnancem firmy Google (a to i přes to, že jsem se nedávno kasal, že ...


čtěte dál »

Google Analytics v češtině

13. prosinec Jen krátce: Google Analytics od včerejška běží i v češtině. Stačí ji pouze nastavit (klikněte na ...


čtěte dál »

Návštěva v Google Praha

10. listopad Včera jsem měl možnost navštívit kanceláře Google pro Českou republiku. Jak asi víte, Google má v...


čtěte dál »

Email marketing /část I/: nákup emailů

Včera jsem měl zajímavou konverzaci s Michaelem Muselíkem z H1 o možnosti "nákupu" emailových adres, a uvědomil jsem si, že mám v této oblasti vlastně docela expertízu. Ve FAnn Retail se na email marketing zaměřujeme, adresy sbíráme hned několika způsoby a v současnosti se můžeme pochlubit databází asi 70 tisíc subscribers. Osobně považuji email marketing (nebo chcete-li elektronický direct-mailing) za vůbec nejefektivnější metodu internetové reklamy — ovšem nesmí se to přehánět. Protože mi pan Muselík navrhl "nákup" emailových adres u Centrumu, Atlasu a Admass, začnu svými zkušenostmi právě s těmito firmami.

Email Marketing

Nejdřív ale jedna definice. "Nákup" emailů jako takový se samozřejmě v legální sféře nekoná. Asi žádná slušná firma vám neprodá svůj mailing list (seznam emailových adres), ani jeho část, protože:

  1. byla by sama proti sobě (proč prodávat něco, na čem mohu velmi výhodně a efektivně vydělávat?)
  2. s největší pravděpodobností to odporuje firemní privacy policy a nelíbilo by se to ani Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ)
  3. účastníci mailing listu by z toho asi nebyli příliš nadšení

"Nákupem" emailových adres se tedy (dle mé pracovní definice) rozumí placené rozeslání emailů na mailing list obchodního partnera za účelem získání alespoň části jeho adres do vlastního mailing listu. Jak se cizí adresy nejlépe dolují a proč se vyplatí mít vlastní mailing list, to si povíme příště. Teď už ale k jednotlivým společnostem nabízejícím rozesílání direct mailů.

Atlas

ATLAS byla moje první zkušenost s email marketingem a musím říct, že jsem nebyl nadšen: direct mail nejdřív odešel na úplně jinou cílovou skupinu, než jsme chtěli, a když jsme tu skutečnost reklamovali a získali náhradní rozeslání, byla odezva i na druhý pokus minimální. Vše provázela spousta technických problému. Nebylo by ale fér svést to na Atlas jako celek: za fiasko byl odpovědný jeden jediný, nepříliš schopný Account Manager, který zrovna tou dobou Atlas opouštěl a zřejmě neměl dost motivace dokončit načatou práci. Navíc se nám Atlas za vzniklou situaci již několikrát omluvil a nechyběla ani náhrada (= jiný produkt z reklamního portfolia Atlasu). Jediné morální ponaučení z tohoto případu: "i internetové portály spravují jenom lidé". Myslete na to a nenechte se odbýt.

Rychlý přehled o možnostech email marketingu na Atlasu:

  • deklarovaný počet aktivních schránek: 730.000
  • cena 2 Kč bez DPH za jeden cílený email (1 Kč bez DPH za necílený mail)
  • možnost cílit na věk, pohlaví a na bydliště (kraje)
  • lze odeslat i HTML email s obrázky (ale bez CSS, JavaScriptu apod.)
  • berou barter, pokud máte co atraktivního nabídnout

Centrum

CENTRUM s námi má teprve podepsanou smlouvu, kampaň ještě neproběhla, takže nemohu mluvit o praktických výsledcích. Neodpustím si ale jednu věc: při obchodních jednáních mi zástupce Centrumu dal několikrát najevo, že musíme platit předem, přes to že nejede vlak. Chápu tu opatrnost a nedůvěřivost, v českém obchodě opravdu nepanuje zrovna vysoká platební morálka, ale dost mě to odradilo. Nechtěl jsem si znovu zažít syndrom ztráty motivace hned po zaplacení faktury (viz výše), takže jsme se nakonec dohodli na 50/50 před a po.

Rychlý přehled o direct mailingu na Centrumu:

  • počet aktivních schránek: nepodařilo se mi zjistit
  • pro hrubou představu: počet schránek žen 20-40 let se zaškrtlým zájmem o módu, kosmetiku a zdraví - 28.000
  • cena 1,20 Kč bez DPH za cílený direct mail (0,60 Kč za necílený)
  • možnost cílit na věk, pohlaví, bydliště (kraje) a na "zájmy" (políčka, která si lidé zaškrtávají při registraci)
  • minimální cena objednávky: 20.000 Kč
  • lze poslat i HTML mail, s obrázky
  • neberou barter
  • více informací na http://infotext.centrum.cz/

Admass Direct Marketing

ADMASS pro mě byl příjemným překvapením. Firma vyšla vstříc všem mým požadavkům a přestože jsem zpočátku trochu pochyboval, výsledek kampaně byl senzační. Admass provozuje server emailing.cz, jehož členové dostávají peníze za příjem reklamy. Princip je jednoduchý: zadavatel zaplatí agentuře Admass za odeslaný email a agentura část peněz předá příjemcům emailů. Lidé jsou spokojení, že dostávají peníze "za nic", a firmy těží z toho, že mohou levně a přímo oslovovat potenciální klienty.

Z principu tohoto systému samozřejmě vyplývá, že mezi registrovanými asi nenajdete mnoho majetných lidí. Na druhou stranu k mému překvapení ale nejde jen o slevaře. Navíc je poměr konverzí k obeslaným neočekávaně dobrý. Jinými slovy, model Admass (zatím?) funguje nadmíru dobře.

Rychlý přehled o Admass a Emailingu:

  • deklarovaný počet adres: 100.000
  • cena 9.990 Kč bez DPH za obeslání všech členů
  • cena 0,49 Kč bez DPH na jeden cílený email (plus 990 Kč za přípravu)
  • možnost cílit na věk, pohlaví, bydliště, výši příjmu, zaměstnání, obor, atd., plus vlastní/nevlastní auto, nemovitost, psa atp.
  • lze poslat i HTML s obrázky
  • berou barter
  • více infa na emailing.cz

Určitě existuje mnoho dalších subjektů, které nabízí rozesílání emailů. Já s nimi však buď nemám zkušenosti, nebo jde o partnerské firmy, u kterých byly podmínky dohodnuty velmi individuálně. Uvítám jakákoliv doplnění dole v komentářích.

Tento článek je součástí seriálu o email marketingu. Toto je první díl. Nechcete-li si nechat ujít pokračování, možná se budete chtít přihlásit k RSS exportu tohoto blogu. Předpokládané díly tohoto seriálu:

  1. Nákup emailových adres
  2. Budování mailing listu
  3. Email marketing v praxi
  4. Časté problémy / dilemata / chyby

Přidat stránku do: linkuj.cz | jagg.cz | del.icio.us

Zápis v blogu visible.cz z 3. července 2007. Autorem je Filip Hráček. Pro pravidelný příjem novinek o SEM, SEO a internetovém marketingu se přihlaste k našemu RSS Blog RSS Feedu.

Komentáře

Vladimír, 14. srpna 2007:

Dobrý den,

přečetl jsem si ten článek se zájmem. Bohužel je stejný, jako dalších 95% v Česku.

1. Kupovat adresy - NIKDY a od NIKOHO. To je cesta k problémům.
2. Zadávat rozeslání mých nabídek emailingovým firmám? To je efektívnější ty peníze dát na charitu. Z toho mám aspoň dobrý pocit.
3. Proč si NIKDO v Česku nebuduje vlastní Opt-in seznam, když je to tak jednoduché? Například přidáním malé opt-in stránečky do své obchodní stránky http://www.sms-praha.cz/script/textspeechcz.html .Nebo pro svět na http://www.top4soft.com/sell/videopack.html .Tímto způsobem jsem během 6 let nashromáždil cca 100.000 adres ve světě a cca 3000 v Česku (zde mám méně aktivit)
4. Zde takřka nikdo nepoužívá autoresponder. Nyní mám nový produkt, kterým lze rozesílat emaily ve formátech txt, HTML, Audio a Video. Tvořit oddělené kampaně, oddělené seznamy atd. To mi šetří 60% mého času.
Jestli budete mít zájem ozvěte se.
Hezký den
VM

Filip, 17. srpna 2007:

Vladimíre, díky za příspěvek. Jenom bych rád poznamenal, že článek i celý seriál se zabývá budování mailing listu. Rozesílání přes emailingové firmy je pouze prostředek, ne cíl. Viz článek Budování mailing listu a další, které teprve připravuji.

Vladimír, 17. srpna 2007:

To byla jenom reakce na situaci v CZ. Zatím jsem zde nikde neciděl,že by se nějaká společnost, nebo Internetový obchod, věnovaly budování mailing seznamů. Jestli Ti zbyde trochu času, klikni a podívej se na URL, kterou jsem zadal do boxu nahoře.

Zdraví
vm

Otázky a odpovědi »

Internetová reklama. Jak na ni?

Menší až středně velké firmy mají tři možnosti: Zaplatit si internetovou reklamní agenturu. Platit až 80 % marže. Nevědět, co se děje s mar...

čtěte dál »

Jak krátkodobě zvýšit návštěvnost webu?

Nové návštěvníky lze získat během několika hodin pomocí PPC kampaní ve vyhledávačích, a to od 20 haléřů za jednoho. Výhody oproti tradičním bannero...

čtěte dál »

Jak dostat stránku na první místa ve vyhledávačích?

Na to neexistuje (jak správně tušíte) jednoduchá odpověď. Na druhou stranu to dnes již není ani žádné voodoo. Podobor internetového marketingu, kte...

čtěte dál »