visible.cz - buďte vidět

Zjistěte, jak se zvyšuje návštěvnost stránek. Neplaťte pseudoexpertům.

Blog / Novinky »

Nastupuji do Google Praha

19. leden Od konce ledna se stávám zaměstnancem firmy Google (a to i přes to, že jsem se nedávno kasal, že ...


čtěte dál »

Google Analytics v češtině

13. prosinec Jen krátce: Google Analytics od včerejška běží i v češtině. Stačí ji pouze nastavit (klikněte na ...


čtěte dál »

Návštěva v Google Praha

10. listopad Včera jsem měl možnost navštívit kanceláře Google pro Českou republiku. Jak asi víte, Google má v...


čtěte dál »

Uživatelská rozhraní budoucnosti /a současnosti/

Nedávno proběhla na Webtrhu velmi zajímavá diskuze na téma nových uživatelských rozhraní. Začínají se rojit multi-touch rozhraní á la Minority Report, ovladače reagující na pohyb a horizontální stoly/monitory/ovladače. Je zajímavé, jak se u některých lidí tyto novinky setkávají s nepochopením či přímo odporem. Moje přítelkyně je dokonce (s trochou nadsázky) považuje za budoucí metlu lidstva.

Klávesnice a myš

Nejčastější názor, se kterým se setkávám (shrnuto vlastními slovy): "klávesnice a myš jsou nejefektivnějším a nejpřirozenějším uživatelským rozhraním. Novinky na tomto poli jsou jen jakési hříčky pro nadšence; experimenty, hodící se možná pro uměleckou činnost, ale ne na seriózní práci."

Často a rád vysvětluji vývoj uživatelských rozhraní na příkladu historie počítačové myši. To, co dnes považujeme za přirozenou součást práce na osobním počítači, vzniklo jako studie Douglase Engelbarta (SRI) v roce 1963. (Pro srovnání, první interface, na kterém uživatel mohl vidět to, co psal, vznikl až o rok později.) Představte si, jak absurdně musela Engelbartova vize nového uživatelského rozhraní připadat lidem, kteří tehdy s počítačem komunikovali prostřednictvím děrných štítků. Koho by tehdy napadlo, že bude mít za 40 let velká část populace k dispozici vlastní počítač a že programy budou použití myši v podstatě vyžadovat? Kdo si tehdy dokázal představit takový Adobe Photoshop nebo Avid nebo Google Maps?

Klávesnice je tu na druhou stranu už od dob psacího stroje (*1874) a pro editaci textu zřejmě lidstvo s něčím výrazně lepším jen tak nepřijde. Takže ano, kancelářská práce si na revoluci v interface ještě počká. Kdo si naopak do konce desetiletí nová uživatelská rozhraní dle mého názoru vyzkouší, jsou grafici, architekti, střihači, návrháři a možná i vyšší management.

Bonus: Když už jsme u těch vizionářských představ, zde je Google, jak byl předpovězen v roce 1964 (via Google Blogoscoped):

The Answer Machine: Who invented the phonograph?

Přidat stránku do: linkuj.cz | jagg.cz | del.icio.us

Zápis v blogu visible.cz z 26. června 2007. Autorem je Filip Hráček. Pro pravidelný příjem novinek o SEM, SEO a internetovém marketingu se přihlaste k našemu RSS Blog RSS Feedu.

Otázky a odpovědi »

Internetová reklama. Jak na ni?

Menší až středně velké firmy mají tři možnosti: Zaplatit si internetovou reklamní agenturu. Platit až 80 % marže. Nevědět, co se děje s mar...

čtěte dál »

Jak krátkodobě zvýšit návštěvnost webu?

Nové návštěvníky lze získat během několika hodin pomocí PPC kampaní ve vyhledávačích, a to od 20 haléřů za jednoho. Výhody oproti tradičním bannero...

čtěte dál »

Jaká cena za proklik se ještě vyplatí?

Pokud si odmyslíme všechny "nevyčíslitelné" faktory (viz níže), je postup velmi jednoduchý. Následující vzorec je myšlen pro internetový obchod, al...

čtěte dál »