visible.cz - buďte vidět

Naučte se, jak odlišit dobrou e-marketingovou nabídku od špatné.

Blog / Novinky »

Nastupuji do Google Praha

19. leden Od konce ledna se stávám zaměstnancem firmy Google (a to i přes to, že jsem se nedávno kasal, že ...


čtěte dál »

Google Analytics v češtině

13. prosinec Jen krátce: Google Analytics od včerejška běží i v češtině. Stačí ji pouze nastavit (klikněte na ...


čtěte dál »

Návštěva v Google Praha

10. listopad Včera jsem měl možnost navštívit kanceláře Google pro Českou republiku. Jak asi víte, Google má v...


čtěte dál »

Míra prokliku: proč by neměla být Svatým Grálem

Jak v AdWords, tak v českých alternativách Sklik nebo eTarget je míra prokliku (CTR) zdaleka nejdůležitější měřítko kvality a tím i úspěšnosti/efektivnosti kampaní. Větší CTR znamená nižší cenu za proklik (CPC), tj. levnější kampaň. (Vysvětlení, proč tomu tak je, najdete zde.)

Není proto divu, že se SEM specialisté stávají mírou prokliku tak trochu posedlí (ne, ani mě to neminulo). Podívejme se teď na příklad, kdy je přílišné lpění na vysoké míře prokliku kontraproduktivní. Příklad a vůbec tento příspěvek je inspirovaný statí Amy Konefalové na Google Blogoscoped (8. 6. 2007).

Firma A a firma B prodávají stejný produkt, hodinky s vodotryskem, a to za stejně nízké ceny: od 14.000 Kč. Zde je reklama firmy A:

Hodinky s vodotryskem
Ohromte své přátele. Módní hodinky
s vodotryskem
za nízké ceny.
firma-a.cz

SEM specialista firmy B je shodou okolností jednovaječné dvojče SEM specialisty firmy A, takže přišel s velmi podobnou kampaní:

Hodinky s vodotryskem
Ohromte své přátele. Módní hodinky
s vodotryskem
od 14 tisíc Kč.
firma-b.cz

Která reklama bude mít větší míru prokliku a tím i při stejné pozici levnější cenu za proklik? Velmi pravděpodobně reklama firmy A, protože nechává uživatele na pochybách, jak moc levné hodinky s vodotryskem nabízí ("Třeba jsou jen za pár stovek!"). Díky vysokému CTR se podaří firmě A snížit a držet cenu za proklik na 3 Kč.

Na reklamu firmy B se kliká méně. Ne každý je totiž ochotný zaplatit 14 tisíc za hodinky, a to ani když mají vodotrysk (!). Cena za proklik se tak drží na pěti korunách, což je podle majitele firmy B příliš. SEM specialista firmy B dostává padáka, je nucen prodat své hodinky s vodotryskem v zastavárně a nakonec umírá žalem před vilou svého zlého jednovaječného bratra.

Příběh se stává ještě smutnějším, když si uvědomíme, že firma B má z reklamy i přes horší 'kvalitu' kampaně větší ROI než firma A. Firma A totiž platí 50 % svého rozpočtu za extrémní slevaře a lidi, kteří by si nikdy hodinky za 14 tisíc nekoupili. Ze zbytku příchozích si pak hodinky s vodotryskem koupí 5 % lidí. To znamená, že celkový konverzní poměr je 2,5 %. Firma B má naproti tomu předem kvalifikovanou skupinu příchozích a konečný konverzní poměr 5 %.

Stačí trocha matematiky a zjistíme, že firma A dá z každé uskutečněné objednávky 120 Kč na PCC kampaň (3 Kč krát 40 lidí na jednu objednávku). Firma B dá pouze 100 Kč (5 Kč krát 20 lidí na objednávku). Firma B vydělá na každém výrobku o 20 Kč více než firma A.

Líbil se vám tento pravdivý příběh? Snažíte se předem kvalifikovat své potenciální klienty? Nebo sázíte na stále nižší ceny za proklik? Co je váš Svatý Grál?

Přidat stránku do: linkuj.cz | jagg.cz | del.icio.us

Zápis v blogu visible.cz z 20. června 2007. Autorem je Filip Hráček. Pro pravidelný příjem novinek o SEM, SEO a internetovém marketingu se přihlaste k našemu RSS Blog RSS Feedu.

Komentáře

Mirun, 21. června 2007:

Logika je správná, ale zvolený příklad je zrovna dost nešťastný, protože "klikař" který klikne na první inzerát a zjistí, že ty levné hodinky stojí stejně, jako ty, které prodává konkurence (což si pamatuje, protože si cenu přečetl v textu inzerce) si je, pokud má oněch 14 tisíc koupí na webu A, protože už nemá smysl chodit se dívat na web B. (za předpokladu, že cena je pro něho měřítkem). Takže firma A na tom bude rozhodně lépe a SEM specialista firmy B dostal v tomto případě padáka oprávněně.

Filip, 22. června 2007:

:) Díky za připomínku! Máš pravdu, tohle mě napadlo už při dopisování článku, ale z důvodu zábavnosti a čtivosti jsem to nechal být.

Původně jsem měl na mysli dvě varianty reklamy v rámci jedné kampaně (v takovém případě už by to smysl dávalo - uživatel by viděl buď jednu nebo druhou), ale dvě firmy mi připadaly lepší z hlediska "příběhu" a porovnání. Takhle to je konkrétnější.

Otázky a odpovědi »

Jak dostat stránku na první místa ve vyhledávačích?

Na to neexistuje (jak správně tušíte) jednoduchá odpověď. Na druhou stranu to dnes již není ani žádné voodoo. Podobor internetového marketingu, kte...

čtěte dál »

Internetová reklama. Jak na ni?

Menší až středně velké firmy mají tři možnosti: Zaplatit si internetovou reklamní agenturu. Platit až 80 % marže. Nevědět, co se děje s mar...

čtěte dál »

Jak dlouhodobě zvýšit návštěvnost webu?

Pokud jste připraveni na jednorázovou investici peněz a/nebo času, doporučujeme SEO (optimalizaci pro vyhledávače). Nemá sice okamžité výsledky, al...

čtěte dál »