visible.cz - buďte vidět

Naučte se, jak odlišit dobrou e-marketingovou nabídku od špatné.

Blog / Novinky »

Nastupuji do Google Praha

19. leden Od konce ledna se stávám zaměstnancem firmy Google (a to i přes to, že jsem se nedávno kasal, že ...


čtěte dál »

Google Analytics v češtině

13. prosinec Jen krátce: Google Analytics od včerejška běží i v češtině. Stačí ji pouze nastavit (klikněte na ...


čtěte dál »

Návštěva v Google Praha

10. listopad Včera jsem měl možnost navštívit kanceláře Google pro Českou republiku. Jak asi víte, Google má v...


čtěte dál »

5 věcí, které jste /možná/ nevěděli o vyhledávacím algoritmu Google

Saul Hansell, reportér New York Times, měl nedávno exkluzivní možnost zavítat na den do Googleplexu, přesněji do tzv. Budovy 43, kde se vyvíjí algoritmus vyhledávače Google. Článek, který pan Hansell napsal, obsahuje pár informací, které se o vyhledávači Google ještě nikde neobjevily, a které jsou velmi zajímavé (nejen) z perspektivy SEO.

New York Times

Nejdřív krátké shrnutí toho nejzajímavějšího:

  1. Google mění algoritmus vyhledávání několikrát týdně.
  2. Google se snaží přejít od principu "najdi, co jsem zadal" k principu "najdi, co chci".
  3. Google má interní systém reportování chyb a nedokonalostí v SERPs.
  4. Google zavedl nový koeficient QDF, který je použit v situacích, kdy uživatel pravděpodobně hledá hlavně aktuální (a ne zavedené) stránky.
  5. Google používá pro řazení výsledků asi dvě stě tzv. "signálů" (PageRank je pouze jedním z nich). Mimo jiné čerpá i ze Search History svých uživatelů.

Hansell mluvil hlavně se šéfem Search Quality oddělení, Amitem Singhalem, ale účastnil se také interních porad (o jeho přítomnosti se na svém blogu zmiňuje i Matt Cutts, další člen oddělení). Jedním z hlavních poznatků, byť ne až tak překvapivých, je trvalá péče, kterou Google svému vyhledávacímu algoritmu věnuje. Podle Singhala je frekvence zásahů do řazení výsledků mnohem vyšší, než se obecně předpokládá: algoritmus vyhledávání je aktualizován až několikrát týdně.

Hlavní příčinou takto intenzivní snahy jsou stále se zvyšující nároky uživatelů. Uživatel je dnes velmi zklamaný, pokud se mu při vyhledávání výrazu "apple" nezobrazí na prvním místě firma Apple Inc. a zároveň pokud při vyhledávání slova "apples" nenajde stránky pojednávající o jablkách. Naprogramovat takové nuance do algoritmu je přitom stále složitější.

Denně je skrze interní systém hlášení chyb a nedokonalostí ve výsledcích vyhledávání přijato kolem sta reklamací, kdy SERP neodpovídá očekávání uživatele. Program se jmenuje Buganizer. Pro SEO specialisty však bude ještě zajímavější program Debug, který používá Amit Singhal k podrobné analýze algoritmu. Debug podrobně vypisuje hodnocení konkrétních vyhledávání a řazených stránek, včetně veškerých proměnných a jejich dopadu na konečnou podobu SERP. Mít kopii tohoto programu, nemusím do smrti hnout prstem.

Jednou z často opakovaných reklamací v poslední době bylo, že Google pro výrazy týkající se aktuálních událostí (např. Virginia Tech) tvrdohlavě zobrazuje pouze již zavedené "stálice". Lidé však začínají od vyhledávače očekávat, že v případě opravdu aktuálních informací nabídne v SERPs například i novinové články. Proto v Budově 43 vyvinuli koeficient QDF, který se počítá na základě frekvence vzniku relevantních stránek (nové novinové články a zápisy v blozích) a statistik vyhledávání (lidé sedají k internetu a hledají o aktualitě informace).

Koeficient QDF se tak zařadil mezi 200 dalších tzv. "signálů" (na začátku byl, pokud vím, signál pouze jeden: PageRank). Amit Singhal bohužel jednotlivé signály nevyjmenovává, ale alespoň je rozděluje do tří okruhů:

  1. Signály získané přímo z obsahu webových stránek (klíčová slova, mark-up, odkazy atd.). V tomto pojetí tedy nejde jen o klasické onsite faktory, Amit Singhal sem započítává i zpětné odkazy atp.
  2. Signály získané z historie změn webové stránky. Záleží tedy, jak často a jak se mění/nemění vaše stránky v průběhu času.
  3. Signály získané z analýzy statistik hledání. Jde jak o frekvenci vyhledávání jednotlivých výrazů, tak o (zatím anonymní?) data z Google Web History.

NYT: From Query to Results in 0.2 Seconds

Jinými slovy: velmi podnětný článek.

Přidat stránku do: linkuj.cz | jagg.cz | del.icio.us

Zápis v blogu visible.cz z 6. června 2007. Autorem je Filip Hráček. Pro pravidelný příjem novinek o SEM, SEO a internetovém marketingu se přihlaste k našemu RSS Blog RSS Feedu.

Komentáře

chleb, 8. června 2007:

tý voe, v SEO se sice nevrtám, ale tohle mi přijde tuze zajímavý. zvlášť to jak se vyhledávací algoritmus mění podle přání uživatelů. google je vlastně taky sociální síť, jenom v trochu jiným významu než myspacy a podobný. snaží se do detailu okopírovat požadavky společnosti.. možná v tom vidím moc filozofie, ale je to paráda..

MzK, 11. června 2007:

Google má asi úplně největší databázi informací o jednotlivých uživatelích jako nikdo. Nechci být paranoidní, ale přestává se mi to líbit.

Otázky a odpovědi »

Proč vznikly tyto stránky?

Autor webu pracuje jako Internet Marketing Manager jedné středně velké české firmy. Ze své pozice se setkává s reklamními agenturami a konzultanty ...

čtěte dál »

Internetová reklama. Jak na ni?

Menší až středně velké firmy mají tři možnosti: Zaplatit si internetovou reklamní agenturu. Platit až 80 % marže. Nevědět, co se děje s mar...

čtěte dál »

Jaká cena za proklik se ještě vyplatí?

Pokud si odmyslíme všechny "nevyčíslitelné" faktory (viz níže), je postup velmi jednoduchý. Následující vzorec je myšlen pro internetový obchod, al...

čtěte dál »