Klíčová slova stojí na počátku SEO optimalizace. Zbytek každé optimalizace pro vyhledávače v podstatě není nic jiného, než použití vybraných klíčových slov na správných místech. V následujícím článku si ukážeme, proč jsou klíčová slova pro SEO tak nesmírně důležitá a jak je vybírat.

Každá optimalizace pro vyhledávače začíná u výběru klíčových slov.

Pracovní definice: Klíčové slovo je výraz, který uživatel zadá při hledání v internetovém vyhledávači. Pokud děláme SEO optimalizaci, musíme si tedy nejdříve určit, na jaká klíčová slova ji cílíme. SEO bez definovaných klíčových slov neexistuje.

Klíčová slova a cílová skupina

Klíčová slova mají mnoho společného s cílovou skupinou. Nejlépe si to vysvětlíme na příkladu: řekněme, že firma ABC prodává jízdní kola všech typů.

  • Její cílovou skupinu budou tvořit sportovně založení lidé v produktivním věku. U těchto lidí bude větší pravděpodobnost, že si v případě oslovení bicykl koupí, než u zbytku populace.
  • Klíčová slova jdou dál. U lidí, kteří hledají některý z následujících výrazů, je značně vyšší pravděpodobnost, že si jízdní kolo chtějí koupit, a to právě teď.
    • kola
    • kolo
    • jízdní kola
    • jízdní kolo
    • dětské jízdní kolo
    • horská kola
    • silniční kola
    • jízdní kola prodej
    • prodej jízdních kol

Výběr klíčových slov

Mnoho lidí se domnívá, že stačí cílit na jedno slovo a ostatní slova lze vynechat, protože nejsou tak často hledaná. Často je v souladu s tzv. "selským rozumem" použito klíčové slovo, které je nejvíc nasnadě. To je velká chyba: v případě firmy ABC je sice výraz "kolo" nejvyhledávanější, ale zastupuje pouze 20-30 % všech hledání. Navíc je to výraz příliš obecný, s velkou konkurencí, a mnohem méně slibný, než třeba "prodej jízdních kol".

Pro firmu ABC by tak bylo nejvýhodnější zaměřit se na více klíčových slov najednou. Vstupní stránka e-shopu by mohla být optimalizována na slova "kola", "jízdní kola" a "jízdní kolo", ale hlavně na "prodej jízdních kol" a "jízdní kola prodej". Zbytek klíčových slov by přišel do příslušných sekcí obchodu (dětská jízdní kola, horská kola atd.).

Příliš obecná klíčová slova

Přílišná obecnost vybraných klíčových slov (jako třeba "kolo") vede k tomu, že:

  • je těžší dostat stránku na první místa ve vyhledávačích, protože je na klíčové slovo velká konkurence,
  • pracná optimalizace je plýtvána i na lidi, kteří o nabízené služby nebo zboží vůbec nemají zájem.

Například člověk, který vyhledává výraz "ozubené kolo" nebo "okresní kolo karate" pravděpodobně o bicykl zájem mít nebude. Cílení na něj nemá význam. Co víc: je to plýtvání.