Vše, na čem vyhledávačům záleží, je text. V článku Optimalizace HTML kódu jsme si vysvětlili, jakou má mít text na internetu formu. Nyní nás bude zajímat především obsah.

Jak psát pro web

  • Stručně.
    • Vyhnout se zbytečným, tzv. parazitním slovům.
    • Psát co nejvíce česky, vyhýbat se cizím výrazům. (Ano, v tomto má stránka visible.cz své mezery.)
  • Přehledně.
    • Členit text do kratších oddílů s relevantními nadpisy.
    • Používat odrážky, seznamy a tabulky.
    • Odkazovat na jiné části webu.
  • Pravidelně.
    • Zvolit si periodicitu (každý den, týden, měsíc), a svědomitě plnit obsah stránky. Vyhledávače milují často aktualizovaný obsah.

Sebelepší SEO finty jsou vám k ničemu, pokud nemáte relevantní obsah.

Copywriting

Kde není žádný text, nezmůže nic ani ten nejlepší SEO profesionál. Ať už je tedy váš obor jakýkoliv, snažte se nejdříve přijít s originálním a hlavně relevantním obsahem. Prodáváte-li střešní okna, přijďte například s článkem o výhodách konkrétních systémů pro klienty.

Copywriting je psaní propagačních materiálů. Důležitým pojmem pro SEO copywriting je tzv. hustota klíčových slov. Vyhledávače si všímají, jak často se v textu objevuje klíčové slovo (v našem případě "střešní okno") a jeho synonyma. Podle toho určují relevanci textu. Přesná optimální hustota není známa, ale pohybuje se někde v rozmezí 2-10 % (u vyhledávače Google se nejčastěji uvádí 6-8 %). Neudělejte však častou chybu SEO specialistů a nesnažte se "strefovat" do konkrétního procenta. Dokud váš text alespoň párkrát zmíní dané klíčové slovo, nemusíte se ničeho obávat: procenta jsou navržena tak, aby odpovídala přirozenému textu. Pište přirozeně. Hlavně stránku klíčovými slovy nezahlťte: vyhledávače by vás mohly označit za spammera. (Nehledě k tomu, co by na stránku řekli uživatelé.)

Psaní pro vyhledávače

Poměrně často se stává, že uživatel hledá článek na nějaké konkrétní téma a ve vyhledávači si pak musí vybrat mezi několika záznamy. Který jej zaujme natolik, že na něj klikne? Pravděpodobně takový, který již názvem (<title> tagem) napovídá, o čem článek bude. To znamená, že <title> tag by měl být co nejvíce popisný. Žádné slovní hříčky rozhodně nejsou na místě. Stejně tak úryvek, který vyhledávače ve výsledcích nabízí, by měl být k věci. Tento úryvek je nejčastěji tvořen textem z prvního odstavce článku. Nejlepší technikou je proto shrnout v prvním odstavci, o čem celý článek bude.

Profesionální copywriteři

V České republice snad profesionální copywriter není ani jeden. Většinou tuto profesi suplují SEO profesionálové, což není ideální. Copywriter musí být totiž především literárně nadaný, a tuto podmínku technicky založení SEO experti málokdy splňují. Odborné texty si pokud možno pište ve firmě sami: vaši čtenáři profesionální vhled určitě uvítají. Nemáte-li k tomu zdroje, najměte PR agenturu, novináře, nebo třeba studenta.

Zákazník na internetu chce znát konkrétní výhody, bonusy a slevy. Na marketingové chvástání zapomeňte.

O čem psát

Rozhodně nepište o vaší firmě. To čtenáře nezajímá. Pravděpodobně hledá informace o produktech, které prodáváte, jejich srovnání, recenze a technické specifikace. Zajímá se, proč by pro něj zrovna vaše stránka měla být to pravé. Klientovi na internetu nestačí slova "skvělý", "úžasný" a "nejlepší". Chce konkrétní výhody, bonusy, slevy, a to pokud možno rychle, stručně a výstižně.

Snažte se být ve výběru témat kreativní. Vrátíme-li se k našemu příkladu se střešními okny, nemusíme například psát pouze o tom, jak pečovat o rám. Lze napsat pojednání o výhodách střešních oken z pohledu šetření energií, z pohledu uklízení, nebo z pohledu výchovy dítěte. Nemusíme se omezovat ani žánrově: naši čtenáři si rádi přečtou interview, reportáž i krátkou povídku.

Má-li vaše firma dlouholetou historii, reprezentativní adresu a rozsáhlou síť obchodů, kterými byste se rádi pochlubili, dejte tyto informace do oddělené stránky "O nás". Zájemce si informace najde. Ostatním zákazníkům nebudou překážet.