Ještě před 10 lety nic jako internetový marketing neexistovalo. Zcela nový obor si musel vytvořit vlastní terminologii. Zkratky a termíny jsou mnohdy matoucí, jejich význam se překrývá, navíc se co měsíc přidávají další. České ekvivalenty buď neexistují, nebo jsou zavádějící.

Ještě před 10 lety nic jako internetový marketing neexistovalo.

Kdykoliv narazíte na nějakou zkratku nebo pojem, kterým nerozumíte, a budete mít podezření, že mají něco společného s internetovým marketingem, zkuste hledat na této stránce. Může se stát, že zde hledané slovo nenajdete. Pak nám prosím dejte vědět přes tlačítko "Reagovat" pod textem a my pojem přidáme.

AdSense

Partnerský program společnosti Google. Poskytuje provozovatelům internetových stránek způsob, jak zobrazit relevantní PPC reklamy Google na jejich obsahových stránkách. Ze zisku za prokliky se Google s provozovateli stránek dělí.

AdWords

PPC program společnosti Google. Umožňuje spravovat z internetového prohlížeče reklamní kampaně na vyhledávači Google a na internetových stránkách v síti AdSense.

bot

Automatizovaný program, který prozkoumává internetové stránky, shromažďuje jejich textový obsah a "proklikává" se přes odkazy na další. Vyhledávače využívají boty k pravidelnému monitorování internetu a k aktualizaci své fulltextové databáze stránek. Pokud je na některou internetovou stránku odkazováno z jiné, již indexované, dřív nebo později ji boti najdou. Mezi nejčilejší boty na českém internetu patří Googlebot, SeznamBot a Jyxobot. "Bot" je odvozeninou slova "robot". Častým výrazem pro tyto programy je také "spider" (pavouk).

copywriting

V šiřším smyslu psaní jakýchkoliv propagačních textů. V internetovém marketingu se tímto pojmem většinou označuje tvorba textového obsahu stránek, a to s ohledem na SEO.

fulltext

Způsob vyhledávání, při kterém je hledaný výraz porovnáván s textovým obsahem všech stránek, které má vyhledávač v databázi. (Předchozí metody hledaly například jen v přesně vymezených polích, tzv meta-značkách.) Fulltextová databáze stránek a jejich textového obsahu je shromažďována automaticky pomocí tzv. botů. Fulltext dnes používají všechny největší vyhledávače (včetně Seznamu a Google). Právě pro fulltextové vyhledávání jsou koncipovány všechny SEO techniky.

indexace

Zanesení do databáze stránek daného vyhledávače. Pokud je stránka indexovaná například v Seznamu, znamená to, že ji najdete při fulltextovém vyhledávání na tomto serveru. Indexovat můžete buď manuálně (každý vyhledávač má funkci "přidat URL") nebo si počkat na příchod příslušného bota.

klíčové slovo

Hledaný výraz ve vyhledávačích. Na klíčová slova se cílí PPC kampaně. Například prodejce dětského zboží může svoji PPC kampaň cílit na klíčová slova "hračky", "dětské potřeby" nebo "děti" (odstrašující příklad, klíčové slovo by mělo být mnohem úžeji spjato s předmětem reklamy).

organické přístupy

Přístupy na stránku z neplacených, přirozených odkazů ve vyhledávačích.

PageRank

[čti pejdžrenk]
Číslo od nuly do desítky, které používá vyhledávač Google jako index "významu" nebo "prestiže" stránky. Počítá se (zjednodušeně řečeno) podle počtu a PageRanku webů, které na danou stránku odkazují. PageRank 0 znamená, že na danou stránku se odkazuje málo nebo vůbec. PageRank 10 má na celém internetu kolem 25 stránek a znamená desetitisíce až milióny zpětných odkazů. PageRank je jedním z kritérií, které ovlivňuje pozici stránky při vyhledávání.

PPC (Pay Per Click)

"Pay Per Click (PPC)" znamená "platba za proklik". Zadavatel platí za počet uživatelů, kteří se přes odkaz v reklamě dostanou na dané stránky.

proklik

Kliknutí na reklamu vedoucí uživatele na stránku, kterou určil zadavatel (nejčastěji jeho vlastní stránka). Lze použít i jako sloveso: "prokliknout se (kam)" znamená "kliknout na internetový odkaz a dostat se (kam)".

robot

Viz bot.

robots.txt

Soubor na webovém serveru, který říká botům, které stránky mohou indexovat a které jsou pro ně "tabu". Lze tak například vyčlenit z výsledků vyhledávání stránky, u kterých nechcete, aby na ně uživatelé vstupovali přímo. Stejně tak lze soubor robots.txt výhodně využít pro SEO.

sandbox (pískoviště)

Období, ve kterém vyhledávač "ví" o nové internetové stránce, indexuje ji, ale znevýhodňuje ji oproti starším stránkám. Jedná se o obranu proti SEO podvodům a o jakési zkušební období pro každého "nováčka". Sandbox na českém internetu používá zatím pouze Google. Tam může trvat mnoho měsíců.

SEO

[čti es-í-ou nebo česky seo]
Optimalizace pro vyhledávače. Soubor technik, které pomohou vaší stránce k vyšším pozicím v internetových vyhledávačích. Vyhledávačům se nic neplatí, vše závisí na SEO kvalitě vaší stránky. Viz SEO (Optimalizace pro vyhledávače).

Sklik

[čti esklik]
PPC reklamní program českého vyhledávače Seznam. Nedosahuje kvalit konkurenčního programu Google AdWords, ale vzhledem k vedoucímu postavení vyhledávače Seznam na českém internetu má inzerce v Skliku smysl.

Srank

[čti es-renk]
Číslo od nuly do sta, které určuje "prestiž" internetové stránky ve vyhledávači Seznam. Číslo se počítá podobně jako Google PageRank, tj. podle počtu a významu webů, které na danou stránku odkazují.

URL

Adresa internetové stránky. Např. http://www.visible.cz/. Obsah URL má velký význam pro SEO optimalizaci.

zpětný odkaz

Odkaz na jiném serveru, který směřuje na danou stránku. Čím více zpětných odkazů stránka má, tím větší "prestiže" se těší ve vyhledávačích.
Příklad: Na stránce linker.cz je internetový odkaz na stránku mojedomena.cz. Stránka mojedomena.cz tím pádem "má" zpětný odkaz ze stránky linker.cz.